irenemeijer.reismee.nl

Laatste weekje Noorwegen...

Het is alweer een tijdje geleden dat een blog heb geschreven, inmiddels zijn we alweer een paar maanden verder en zijn we aangekomen bij mijn laatste week in Noorwegen. Een gek idee. Ik heb zin om naar huis te gaan en iedereen weer te zien, maar toch ook wel lastig om afscheid te nemen van deze lieve familie...

De afgelopen maanden heb ik ook zeker weer prachtige gedaan en gezien. Even terug naar Mei, wat een drukke maand was dat maar met zulke leuke dingen. Begon met een weekendje Trondheim met Daniela. We sliepen bij Hanne's tante Astrid en nichtje Eline heeft ons het hele weekend op sleeptouw genomen om de stad te laten zien.

Smile
Wat een leuke stad! We konden zeker merken dat het de studentenstad van Noorwegen is. Super leuke kroegjes en gezellige mensen. Zeker een aanrader! Na dit gezellige weekend was het tijd voor de 17e van mei, de nationale feestdag van Noorwegen. Oslo was vol met mensen en iedereen droeg traditonele kleding, prachtig om te zien! Het feest begon rond uurtje of 10 en rond 14 uur was het meeste feestgebruis alweer klaar en gingen de meeste mensen weer naar huis, toch even anders dan onze koningsdag. Eind mei ben ik samen met Cosima en Laura naarOdda afgereden, ons plan was om Trolltunga te beklimmen maar door teveel sneeuw op de route was dit te gevaarlijk om te doen, super jammer zeker omdat dit laatste weekend met Laura was. We hebben er uiteindelijk toch een super gezellig weekend van gemaakt en enorm veel gelachen!

Midden juni zijn we voor de laatste keer afgereisd naar Kristiansand. De afgelopen maanden zijn we veel op en neer gereden van Oslo naar Kristiansand. Dat was best pittig zowel voor Aurora als voor ons. Dus we waren dan ook erg blij dat dit de laatste keer was. Toch was ik erg blij met twee verschillende plekken, het was soms erg veel stress maar ik had altijd een super leuke tijd met Cosima en Laura in Kristiansand en we hebben er zeker een bijzondere vriendschap aan overgehouden!

Smile

De eerste week van juli ben ik samen met Cosima een roadtrip gaan doen. We vertrokken vanuit Kristiansand met de auto naar Stavanger, hier sliepen we bij een andere au pair die toevallig bij een Nederlands gezin werkte, was erg grappig! De volgende dag zijn we doorgereden naar Preikestolen en zijn omhoog gelopen. Prachtig uitzicht maar zo jammer met de honderden toeristen, verpeste het plaatje een beetje. Na de wandeling zijn we doorgereden naar de Kjeragbolten, dit is een steen tussen twee rotswanden in met daaronder de Lysefjord! We hadden mooie camping aan de Lysefjord en konden zo met de auto naar de parkeerplaats voor de Kjeragbolten rijden. We begonnen de klim om 5:00 s' ochtends om zo de bussen met toeristen te vermijden. De zon kwam op en we hadden prachtig uitzicht over de bergen. Het was super klim want wij waren de enige op het pad. Na klim van 3 uur door sneeuw en met een flinke wind kwamen we aan bij de Kjeragbolten. Een steen die zo groot lijkt op de foto's maar in het echt eigenlijk niks voorsteld. Het was nog best even spannend om erop te klimmen, je denkt daar is vast wel een klein stiekem pad dat je zo die steen oploopt maar helaas, een klein smal randje waar je op kan staan met onder je een afgrond van 1000 m... Maar we hebben de foto met gevaar voor eigen leven want de wind was eigenlijk bijna te hard om daar te gaan zitten, je werd zo bijna van de steen geblazen. Maar we hebben het overleefd en zijn dan ook maar snel weer naar benenden gelopen voordat we de Lysefjord in geblazen werden. Op de terugweg kwamen alle mensen tegen die net begonnen dus onze timing was perfect! De volgende dag namen we de ferry naar Stavanger een tocht van 2 uurtjes door de Lysefjord. Prachtig!! We hebben Stavanger bekeken en twee andere au pairs opgepikt. Om vervolgens ons trip voort te zetten naar Trolltunga. Aangekomen bij het beginpunt van Trolltunga blijkt al gauw dat we niet de enige zijn met ons tentje en we besluiten dan ook deze tocht weer om 5:00 te beginnen. We waren de eerste die begonnen en het had geen betere dag kunnen zijn. De zon kwam op, blauwe lucht en geen mensen. Dat was echt waanzinnig! Al gauw ging het pad over in dikke laag sneeuw, met prachtig uitzicht! Rond uurtje of 10 kwamen we aan bij Trolltunga, met alleen een duits echtpaar achter ons was er verder niemand. We hadden super weer en konden echt van het plaatje genieten! Nadat we de foto's gemaakt hadden kwamen de eerste mensen al aan en al gauw ontstond er een wachtrij op Trolltunga. Dus we begonnen aan onze klim naar benenden. Inmiddels was het 30 graden en overal mensen. Bij sommige vroegen we ons echt af hoe gaan die het redden op hun slappe sportschoentjes of zelfs gewone schoenen. Want het is nog beste een pittige klim. Met het warme weer was de sneeuw nu ook echt aan het smelten en was het stuk gladder als de heenweg. Dus we besloten in plaats van moeilijk naar beneden te lopen, met plastic tas en al gewoon naar beneden te glijden, super gaaf om te doen! We hebben dan ook een paar extra heuveltjes gepakt.

Smile
Om 17:00 waren we terug bij de tent.Hetwas een beste wandeling maar het was het zeker waard!! De volgende dag hebben we de twee andere au pairs weer afgezet in Stavanger en zijn Cosima en ik weer doorgereden naar Kristiansand.Het was een super roadtrip en zoveel geluk met het weer. Het was de enige week dat we 28 graden hadden hier in Noorwegen.

De afgelopen weken veel dagtripjes gedaan met Hanne en Aurora. En Eline is ook nog twee weekenden geweest, super gezellig! Hanne heeft besloten om geen nieuwe au pair te nemen en wil het verder zelf gaan proberen. Aurora gaat vanaf 17 augustus dagelijks naar de kinderopvang, waar ze ook echt aan toe is.

Smile

Het was een geweldig jaar wat ik zeker niet had willen missen! Super om aurora te zien opgroeien van 5 maanden naar een energieke peuter die inmiddels heel goed weet wat ze wil! Toch maakt dat het ook zwaarder om haar achter te laten. Maar gelukkig is Oslo maar uurtje vliegen dus ze zijn nog lang niet van me af!

Smile

Een jaar vol nieuwe vriendschappen, prachtige landschappen en een tweede famile!

Kiss

Jeg vil savner deg Norge, Tusen takk for alt!

Janneke

Wat ben ik blij dat ik dit allemaal achteráf lees! Tjonge wat een avonturen en ook niet geheel zonder gevaar volgens mij.... :-)
Mooi land Noorwegen, dat is wel duidelijk. Wie weet wel weer eens een vakantiebestemming.
Tot gauw!

Warme groet Janneke

oma en opa meijer

Irene je laatste verslag gelezen zien je nu graag terug tot ziens vrijdag goede reis naar Dronten

Carla van vliet

Jeetje dame wat heb jij een avonturen beleefd dit afgelopen jaar.
Geweldig om het allemaal te lezen, je kan met trots op een top jaar terug kijken.
Ik vond t hartstikke leuk om je te volgen...weet niet wat je toekomst plannen zijn, maar mocht je weer zo'n avontuur aan gaan ben ik weer van de partij, t ga je goed meis.
Goeie reis en wellicht kom je binnenkort ook nog even bij GroenRijk langs.

Groetjes Carla

Mariska

Hoiiii
Super leuk om je zo via deze blogs gevolgd te hebben! Heel veel succes met het acclimatiseren (ik dacht, ik gooi er even een moeilijk woord tussendoor), want het is vast wel weer wennen om in Nederland te zijn.
Dank je wel voor je leuke verhalen!

Groetjes Mariska (van het Groene Rijk)