irenemeijer.reismee.nl

Tromsø!

Hier een berichtje uit het witte, koude Noorwegen!

Alweer drie weken achter de rug na een super gaaf weekend! Het weekend van 16 tot 19 januari ben ik samen met Cosima, Laura en Tamara naar Tromsø geweest. Helemaal naar het hoge noorden! We gingen vrijdags met het vliegtuig van Oslo naar Tromsø. Vanuit het vliegtuig hadden we een prachtig uitzicht over de bergen bedekt met sneeuw en een prachtige zon erachter! Het verschil tussen omgeving Oslo en omgeving Tromsø is enorm groot! Tromsø is het echte Noorwegen! Prachtige bergen bedekt met sneeuw en mooie blauw roze lucht erachter, natuurlijk hadden wij wel enorm veel geluk met het prachtige heldere zonnige weer.

Aangekomen gingen we naar ons appartement en daarna zijn de stad in gegaan. Nu is het wel zo dat Tromsø, de stad op zich niet heel groot is. Er is een hoofdstraat waar ze de winkels en restaurants hebben maar dat is ongeveer wel. Voor de rest zijn het huizen en een prachtige natuur. Nadat we wat gegeten hadden hebben we ons klaargemaakt voor de honden sleeën. We werden met busje naar de boerderij gebracht. Waar de sneeuw meer geel dan wit was. We kregen daar een warm pak, schoenen en een lampje. Vervolgens kregen een korte uitleg over het berijden van de slee. Wat voor ons toch als een lichte verrassing kwam want wij dachten gewoon lekker te gaan zitten en hun het werk te laten doen. Maar helaas dus na een uitleg van ik denk twee minuten gingen we op het geluid van de honden af, je moet je voorstellen het geluid van honderden wilde honden! Iedereen ging samen met een partner op de slee. Ik was samen met Tamara en ik ging als eerst rijden. Er werd gezegd dat je hulp zou krijgen met wegrijden en dat je altijd je voeten op de rem moet houden, anders gaan die honden er zo vandoor en dan zonder jou.. Dus Tamara ging zitten en ik stond netjes op de rem. Uiteindelijk kwam er een vrouw om te helpen maar ze gaf gewoon een duw en liet ons gaan. Dus die honden rennen als malloten. Je weet eerst ff niet wat je overkomt maar daar heb je geen tijd om over na te denken want die honden gaan en je moet opletten, remmen en mee sturen. Dus we gingen de duisternis in op naar het einde.. En natuurlijk na 20 minuten gebeurde het… Tamara zat opeens alleen op de slee zonder rem en de honden gingen er vandoor. Ik moest weer zo nodig misstappen en met me snufferd in de sneeuw! Tamara op die slee roepen naar de gids maar die hoorde haar niet en gelukkig uiteindelijk stopte hij. En de honden zijn zo getraind dat ze niet voorbij hem gaan dus gelukkig kwam ze tot stilstand. Nadat ik was meegelift met iemand anders wisselde we maar even van plek. De tour duurde 4 uur en het lukte mij zelfs om nog een keer te vallen… Nadat we weer terug waren bij de boerderij en we wat na dronken met de groep konden we er allemaal enorm om lachen wat ons nou eigenlijk overkomen was!

Na ons nachtelijke avontuur met de honden moesten we ons zaterdag ochtend om kwart over acht melden bij de boot voor het walvis spotten. Om eerst twee uur op een boot te gaan zitten en er dan maar op hopen dat walvissen zien.. Maar gelukkig was het weer prachtig zonnig en helder weer en hebben we enorm genoten van de natuur! Nadat we net een beetje begonnen in te dutten kwam de kapitein naar beneden dat er walvissen gespot waren. Dus wij schoten in de jassen en gingen het dek op. En ja hoor! Twee enorm grote walvissen! Heel apart om te zien twee van die enorme beesten en gewoon een paar meter van de boot. Het was heel bijzonder om ze zo te zien zwemmen met hun vinnen en eentje zwaaide zelfs met zijn vin van de zijkant. Na uurtje gingen we nog opzoek naar orka’s maar helaas hebben we die niet gezien.. We waren om drie uur weer terug in het appartement daar hebben we wat gegeten en ons klaar gemaakt voor de volgende nachtelijke trip, het Noorderlicht! We gingen met een groepje van 8 inclusief gids op zoek naar het Noorderlicht. Eerst gingen we richting het noorden daar vonden we een mooie heldere plek op een strand en doordat je foto’s van de lucht maakt kan je zien de lucht al groen wordt of niet. Het was super helder en enorm veel sterren, de hele lucht vol. Maar nadat we daar een uurtje hadden zitten wachten kwam er ineens een wolk aan! Dus na wat telefoontjes besloot de gids om weer in de auto te stappen en meer naar het zuiden te rijden. Om zo voor de wolken uit te rijden. Hij maakte het best spannend omdat hij niet zo heel positief meer was over het weer. Uiteindelijk vonden we weer een open heldere plek, klein strandje, genaamd Sommarøy . En na tien minuten net toen we de camera’s klaar hadden stonden. Begon er een vaag groene lucht te ontstaan! Het werd steeds helderder en groener. Er ontstonden prachtige groen golvende strepen. Eerst heel scherp en dan vaagde het weer weg. De gids vertelde ons dat er tussen 22 en 1 een storm zou komen. Dit hield in dat de echte show begon en het door de lucht zou dansen. En of het dat deed! Heel scherp danste het door de lucht, bijzonder om mee te maken. Gelukkig nam de gids veel foto’s zodat wij zelf er van konden genieten! We zagen zelfs het paarse licht een beetje en dat schijnt best bijzonder te zijn, super veel geluk dit weekend! Uiteindelijk hebben we een prachtige show gezien op een strandje in het noorden van Noorwegen! Het grappige is dat als ik nu naar de lucht kijk, ik het me zo weer voor me zie! Een super ervaring!!

De zondag hebben we eerst goed uitgeslapen en hebben we daarna een beetje door Tromsø gelopen. Ook zijn we met een lift boven op de berg geweest en hadden een prachtig uitzicht over een donker Tromsø. Maandag vlogen we s’ ochtends weer terug naar Oslo en zijn toen allemaal weer naar huis gegaan, na een super weekend!

Nu is het gewone leven weer begonnen. Deze week is de Noorse les weer begonnen en ben ik met Aurora naar de open kinderopvang geweest, helaas is er tot augustus geen plek voor ons in het kinderdagverblijf hier in het dorp. Maar we hebben een open kinderopvang gevonden in de buurt van Hanne’s werk. Dus als Hanne gaat werken gaan Aurora en ik naar het kinderdagverblijf. Ze vindt het geweldig om met de andere kinderen te spelen en te zingen! Inmiddels is Aurora alweer 10 maanden en gaat ze met sprongen vooruit! Tanden komen goed door, druk aan het oefenen met lopen en alles wat ze ziet wordt poes genoemd, heel grappig! Het is zo gezellig! Maandag gaan we weer naar kristiansand dus wordt weer gezellige boel met Laura en Cosima! :)

Liefss Irene :)

Fam. Verwijs

Wat een geweldige ervaring heb je volgens mij mogen meemaken. Daar kan geen bounty strand vakantie in de stille oceaan tegenop. Een fantastische ervaring die je nooit zult vergeten. Geniet nog van de tijd daar in het mooie Noorwegen. Groetjes vanuit Brabant waar alles zo gewoon is.

oma en opa m

Irene wat beleef jij toch mooie momenten met die andere
meisjes op hondenslees op het topje noorwegen Heel leuk vinden wij dat je ervan kan genieten Aan de steven
in Dronten ligt nu ook 3 cm sneeuw niet genoeg voor een
hondenslee maar hebben ze hier ook niet.
h gr. van je Oma en Opa

Janneke

Oh Irene! Ik heb heel hard gelachen om jouw gespartel in de sneeuw. En daar was niet eens die mooie Noor met blonde manen en spieren als kabels zo dik om je te redden! Jammer, ik rook wel kansen.
Dat Noorderlicht. Je zal gedacht hebben naar een film te kijken. Mooi dat de natuur je zo kan verrassen.
Goed om te lezen dat je er alles uit haalt wat erin zit.
Maar ook gewoon lekker aan de studie en genieten van Aurora.
Hier doet de natuur ook een poging winter te zijn, maar dat lukt nog niet zo. Zou wel goed zijn, een tijdje heftige vrieskou, om alle griepbacillen te doden (en de muizen en andere ongedierte).
Warme groet uut Kampn.