irenemeijer.reismee.nl

First week in Norway! :)

Joejoe! Nou daar gaan we dan.. Mijn eerste blog haha

Eerste blog, eerste week in Noorwegen! En wat voor week was dat wel niet, pff.. Nee hoor, het viel gelukkig allemaal reuze mee!! Het begon natuurlijk allemaal 17 augustus toen ik om 11:50 de lucht in ging, op naar Oslo. Uitgezwaaid door de mensen die niet op vakantie waren of naar een of ander geweldig festival genaamd Lowlands.. Gelukkig waren ze daar om me uit te zwaaien, Opa & oma en natuurlijk Ernst & Evy! :)

Na een korte vlucht van 1 uur en 45 minuten om half 2 geland in Oslo. Na het lange wachten op die enorme koffer kon ik dan eindelijk op zoek naar Hanne. Maar gelukkig hoefde ik niet ver te zoeken want toen ik de deur door liep stond ze al op me te wachten. Het was gelijk een goeie ontmoeten en voelde als of we elkaar al veel vaker gezien hadden. Nadat de koffer van 30 kilo en al mijn handbagage in de kofferbak lag konden we op weg naar Gjerdrum. Ongeveer 30 minuten rijden van Olso. Het was gelijk al een groot verschil met Nederland. De vele bochten en natuurlijk de hele omgeving. Na dat we Olso uit reden kwamen we steeds meer in een plattelandsgebied. Het zag er super mooi uit! Uiteindelijk bereikte we het huis. Het is een oude boerderij en staat recht naast de golfbaan. Nadat we weer die zware koffer uit de auto hadden gehaald gingen we naar binnen. Daar kon ik eindelijk mijn winterjas uit doen, hij paste helaas niet in mijn koffer... Was best warm gedurende de reis haha. Terwijl ik mijn jas uit deed kwam daar Lars de hoek om samen met Aurora. Lars is de vader van Aurora. Gelijk weer een leuke en goede ontmoeting zowel met Aurora als met Lars, gelukkig! :) Na half uurtje ging Lars weer naar huis. Lars en Hanne hebben een relatie maar wonen niet samen. Ze hebben wel geprobeerd maar het ging niet zo goed tussen de katten, haha. Waarschijnlijk dat ze iets samen zoeken volgend jaar.

Na een goede nacht hebben ik samen met Hanne ontbeten. Best grappig want als je aan tafel zit of door het huis loopt zie je buiten altijd mensen golfen of rond lopen met hun golfspullen, best grappig om te zien. Ik heb verder die dag Aurora wat beter leren kennen en zij mij. Ook zijn nog even Oslo in geweest, eerst even naar de dokter voor Aurora haar controle en daarna een lekkerer lunch gehad in Olso. Helaas nog niet zoveel van de stad gezien.

Woensdag was het alweer tijd om mijn koffer in te pakken, want we gingen naar Kristiansand. Dit is in het zuiden van Noorwegen en hier gaan we eens paar maand voor een weekje naartoe in verband met Hanne haar werk. Hanne had net een nieuw appartement uitgezocht dus deze week hoefde ze nog niet zoveel te werken. We vertrokken om 12 uur uit Gjerdrum en rond 19 uur kwamen we aan in Kristiansand. Dit is inclusief een break van een uur. Onderweg een mooi stukje Noorwegen gezien dus het was geen vervelende reis om te maken! Eerst hebben we gegeten bij de ouders van Lars samen met zijn broer en verloofde, waren enorm lieve aardige mensen! Ze spraken goed engels en het was heel gezellig. Nadat we daar gegeten hadden zijn we naar het nieuwe appartement gegaan. Het was helemaal nieuw en zag er super uit! Niet heel groot maar groot genoeg voor ons. We zijn hier tenslotte steeds maar een weekje.

De dag nadat we waren aangekomen heeft Hanne eerst een ochtendje gewerkt. En hebben Aurora en ik samen lekker gewandeld en de omgeving verkend. S' middags zijn we naar de winkels gegaan omdat er nog niet zoveel was in het nieuwe appartement. Ook hebben we wat boodschappen gehaald, zo langzamerhand begin ik al te wennen aan die rare Noorse taal en zelfs wat kleine woordjes al te begrijpen, wel grappig! In middels zijn we al aardig gesetteld in ons nieuwe appartement. Hanne werkt nu vaak de ochtenden tot uurtje of 13 en ben ik samen met Aurora, maar meest van de tijd ligt ze lekker te slapen, :) Vrijdag middag ben ik nog even op de fiets gestapt om de omgeving te verkennen.

Toen was het alweer weekend! Wel een ander soort weekend dan ik gewend ben.. Hanne en Aurora gingen om 12 uur weg, want zij hadden de bruiloft van de broer van Lars. Ze bleven daar tot zondag middag. Dus ik had het apppartement voor me alleen dit weekend, dus dat betekende PARTY! met al mijn vrienden haha, nee helaas die waren hier niet... Maar gelukkig had ik afgesproken met Cosmina, duitse au pair die ook in Kristiansand woont! We hebben s' middags wat gewinkeld in het centrum van Kristiansand en we hebben het eiland Odderøya over gewandeld. Super mooi! Uiteindelijk was zo gezellig dat we nog samen pizza hebben gegeten en plannen gemaakt voor de zondag. Wat was dat plan? Met de fiets naar Lillesand, het zuidelijkste puntje van Noorwegen. Waar we niet zo goed over na gedacht hadden was dat het 43 km heen was en natuurlijk weer 43 km terug. Dat was wel heel pittig en vooral omdat dit Noorwegen is en niet Nederland. Je moet je verstellen om de 500 meter is daar de Knobbel die je op moet en als je denkt dat je er bent dan is daar nog even de Ketelbrug, om even in te beelden. Maar een voordeel er was geen tegen wind! Het was zwaar maar uiteindelijk was het prachtig! Er waren prachtige fietspaden door de Noorse natuur en langs prachtige Noorse meren! Aangekomen in Lillesand hebben we daar nog wat rond gekeken en moesten we weer terug, pff! Maar de prachtige natuur heeft ons erdoor geholpen. Het was een gezellig dagje!

Dit was ongeveer mijn eerste week hier in Noorwegen! Ik heb het hier enorm naar met zin en wordt alleen nog maar beter! 8 September mijn eerste Noorse les, maar volgens Hanne moet ik me daar niet te druk over maken en over een maandje lees en spreek ik Noors. Ik ben heeel benieuwd!

Ik laat snel weer wat van me horen, maar nu moeten jullie het hier nog even mee doen! Geniet van de foto's, helaas ziet de prachtige natuur er op de foto niet zo mooi uit als in het echt! :(

Liefs,

Irene

Reacties

Reacties

Gerrit en Martje

Wat leuk om je verslag te lezen. Je schrijft het ook boeiend. Wat fijn dat de eerste indruk goed is en dat je een klik hebt met elkaar. Ook mooi om de foto's te zien. We kijken nu al uit naar je volgend verhaal. Maak er wat van en succes met je eerste Noorse les.

Nico

Leuk om te lezen Irene en je ervaringen te volgen. Weer een momentje om mezelf te vermaken in de trein naar het werk 's morgens

Henriette mulders

Leuk om te horen dat het goed gaat. Fijne volgende week x

Janneke

Hé lieve Irene, ongelofelijk hoe anders jouw leven er nu al uit ziet. En het lijkt alsof je in een warm bad bent terecht gekomen. Fijn om te lezen. Ook prettig dat je leuk contact hebt met Cosmina die Noorwegen ook nog gaat ontdekken. Alleen is ook maar alleen zullen we maar zeggen. Tja, nu nog maar even genieten van die mooie fietspaden voordat ze bedolven worden onder de sneeuw :-)
Ben benieuwd naar het volgende hoofdstuk van de (nu al) bestseller "Irene naar de sneeuw".

Toedeloe!

sandra

Hey irene leuk om te lezen dat je het naar je zin heb!
Ook leuk dat we op deze manier een klein kijkje van daar krijgen:)
Kijk uit naar je volgende blog.
Fijne avond! X

oma te Velde

Janneke heeft je blog even voorgelezen. Gelukkig heb je veel ervaring met boodschappen doen :-) Mooi dat je het naar de zin hebt. Ik vind je verhaal leuk. Dan weet ik ook wat. We gaan nu je foto's kijken.
Groeten van je oma

oma en opa meijer

Donderdagmorgen je brief gelezen voordat we naar de jagerstee gingen om de tent op te ruimen hebben de caravan nu bij huis.Fijn dat je het leuk vind in Gjerdrum en Kristiansand kan GJ niet vinden op landkaart[is zeker een kleine plaats}Noorwegen is enorm groot niet om rond te fietsen vinden Oma en Opa Da ag Irene

Carla van Vliet

Hoi Irene, heb je verslag gelezen en wat heb je er een leuk verhaal van gemaakt, mocht je au-pair af raken dan kan je zo de literaire kant op..erg leuk, maar wat super dat je het allemaal zo leuk ervaart en bij fijne mensen woont, wat een avontuur.

Geniet ervan en ik blijf je volgen,
tot de volgende blog,
Groetjes Carla

Agnes

Hoi Irene,
Leuk om te lezen hoe het met je gaat. Ik ben erg benieuwd naar je ervaring in de hytte, hoop dat er een wc "met doortrek" is, want een outdoor wc is wel afzien kan ik je vertellen ????
Geniet verder en ik wens je veel sneeuw toe! Heerlijk!
Groetjes Agnes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active